Trixxo wil honderd jaar worden

  • 14 december 2022
  • Nieuws
  • Nieuws
  • Trixxo wil honderd jaar worden

De uitzend- en huishoudhulpgroep Trixxo van stichter en eigenaar Luc Jeurissen wil de forse groei van de afgelopen jaren stevig doortrekken. Een miljard euro omzet staat ergens in de sterren geschreven.

Luc Jeurissen (57) begon in 1988 met zijn vernikkelingsbedrijf MVT in Houthalen-Helchteren. In mei 2005 startte hij als een van de toenmalige pioniers met het dienstenchequebedrijf en strijkatelier Trixxo in Hoeselt. Een paar jaar later, in 2008, kwam er de uitzendafdeling Trixxo Jobs bij.

Vandaag is de groep Trixxo op het vlak van omzet een van de grotere bedrijven van Limburg. Het jaar 2022 wordt straks afgesloten met een omzet van zo'n 360 miljoen euro (waarvan 195 miljoen in de uitzendafdeling Trixxo Jobs). Een vertwaalfvoudiging in tien jaar tijd. Trixxo telt momenteel 525 bedienden in België en Nederland, en zet iedere dag meer dan 10.000 huishoudhulpen en ruim 5.000 uitzendkrachten aan het werk. De groep telt vandaag 146 vestigingen in België en 22 in Nederland. “De komende jaren mikken we nog op een grote overname in Duitsland”, geeft Luc Jeurissen mee.

Ambitie
De groeiambities blijven ook voor de komende jaren erg groot. Na het voorbije strategisch weekend met het managementcomité, ligt de lat voor de dienstengroep Trixxo voor 2023 op meer dan 500 miljoen euro. Vooral in Nederland worden - voornamelijk via overnames - nog grote stappen voorwaarts verwacht. En tegen 2025 moet de omzet richting 800 miljoen gaan. “Daarna moet de kaap van het miljard in zicht zijn”, maakt Jeurissen zich sterk. De helft daarvan moet komen van de afdeling Trixxo Jobs. “In een relatief korte tijd staan we nu in de top tien van de uitzendbedrijven in België. Groei is ons DNA en onze levensverzekering. We moeten als groep hard groeien om te blijven overleven in deze zeer concurrentiële wereld.”

Of er synergieën zijn tussen die twee toch erg aparte afdelingen? “Op het eerste gezicht niet”, zegt Jeurissen. “Je zou het kunnen vergelijken met volleybal en handbal: twee totaal verschillende sporttakken. Toch zijn er wel degelijk synergieën. Onze tienduizend huishoudhulpen hebben allemaal wel een broer, zus, zoon, dochter, tante of nonkel die we kunnen polsen voor een bepaalde uitzendjob. En dat werkt. Zo verkrijgen we een heel aparte vijver om in te vissen.”

Nooit dividenden
De dienstengroep Trixxo kwam recent nog in het nieuws toen Jeroen Poesen, voormalig basiscommandant van Kleine-Brogel, werd aangesteld als nieuwe groeps-CEO, maar niet veel later alweer vertrok. En dus nam Luc Jeurissen het stuur van de groep weer in handen. Ook Frank Vliegen, CEO van de afdeling Trixxo Jobs, heeft ondertussen een nieuwe uitdaging gevonden bij de groep APK van Paul Kerkhofs. “We hebben inderdaad een erg apart profiel nodig om als CEO de groep Trixxo te leiden”, beseft Jeurissen. “Via een aparte strategie blijven we ook onze ogen open houden voor een eventuele kandidaat.”

Luc Jeurissen is vast van plan om de groep Trixxo - mét zijn twee aparte afdelingen - in familiale handen te houden. “We willen als bedrijf honderd jaar worden. We praten daar regelmatig over met de drie kinderen. Het vernikkelingsbedrijf MVT zit al onder de vleugels van zoon Thomas (29). Hij werkt nu ook twee dagen per week in Nederland om daar de Trixxo-boodschap uit te dragen. De langetermijnvisie van een familiaal bedrijf is goud waard. Ik kijk dan graag naar West-Vlaanderen, waar familiaal ondernemerschap al vele generaties in het bloed zit en het kapitaal van het bedrijf in de familie verankerd blijft. Wij hebben ook nooit dividenden uitgekeerd. Dat geld wordt gebruikt om te kunnen groeien.”

Uitdagingen
De grootste uitdagingen voor de komende jaren? “Ik zie er twee”, zegt Jeurissen. “De eerste is de juiste mensen aan boord krijgen, en houden. We hebben momenteel maar liefst zeventig vacatures openstaan. De tweede is onze familiale waarden blijven uitdragen in een groot bedrijf. Dat kan je alleen maar doen als je zelf aan het stuur zit.”

Het hoofdkantoor van de groep Trixxo is nog maar pas verhuisd van de Groenstraat in Hoeselt naar het acht maanden geleden aangekochte businesscenter aan de Industrielaan in Hoeselt, het voormalige World Pigeon Center (WPC). “En het is eigenlijk alweer te klein”, beseft Jeurissen. “Het tekent onze voortdurende en snelle groei. Gelukkig maken twee huurders straks plaats en kunnen we zelf weer wat meer ruimte innemen.”

www.nieuwsblad.be/Dominiek Claes